Monday, July 31, 2006

sikap manusia di Malaysia yg pengotor...part 1

ha...tora datang lagi..dgn cerita yang bes2...kali ni aku nak ulas pasal research yang tak silap aku bulan lepas ade klua kat surat khabar...pasal research dari UK tu...yang mengatakan orang Malaysia ni pengotor.research ni pasal sikap orang Malaysia yang tak mementingkan amalan membasuh tangan dan di survey pade 1000 orang..pastu..bukan main lagi la....standard la orang kite...mmg la takleh kene kritik...bagi la feedback...time aku bace tu..ade la satu makcik ni kate..die kate survey tu tak di anggap menyeluruh sbb hanya soal 1000 je...tapi pade pendapat aku la...nasib baik la die tanye 1000...kalau die tanye 1juta orang...sure lagi la jelas yang orang kite ni pengotor...toksah nak cover la makcik oi..orang kite ni memang pengotor...nak aku kasi contoh ke?

meh la aku kasi contoh2 pengalaman aku sendiri la...masa aku kat sekolah dulu...korang tau la kan tandas sekolah..kotor macam cibai...aku tak tau la kenape sampai mcm tu...time tu kalau rase nak berak sikit2 tu...tahan sampai balik la jawabnye..dulu la...time kat sekolah..aku tgk..taikkk sampai kat dinding2 pun ade...aku tak paham betul la..burit mak die tak ajar berak ke ape entah...takkan la nenek die dulu ajar berak kat dinding kot...lepas tu jumpe la tandas yang takde taik kat dinding..tgk dlm jamban plak MasyaAllah...taik palat berlambak2 lubang jamban...tukang cuci tandas ni tak buat keje ke?hoi tukang cuci tandas..ko tu dahla la belajar bodoh...orang dah kasi keje cuci tandas ko buat ape huh??bodoh punye insan...tandas pun takleh nak flush..orang maintainance mane hoi??pukimak nye orang maintainance..

aku pelik betul la..apsal la tandas kat negare kite ni kotor sangat...orang kat Germany tu berak gak dalam tandas...busuk gak...tp lps die klua..masuk bersih je...kenape boleh jadi mcm cibai sangat kat negare kite ni?tp satu la yang sangat aku harap2 kan...kalau nak kencing berdiri tu...angkat la tempat duduk tu dulu...aku nak kencing duduk la bodoh...mcm mane la aku nak duduk kalau air kencing ko ade kat situ..mesti bapak ko tak ajar kan?ko pun same bodoh gak ngan bapak ko...satu lagi amalan...yang aku harapkn tp aku rase takde orang buat lagi..kalau lepas gune tandas tu tolong la lap tempat duduk jamban tu...dahla la ko lepas berak...ko istinjak...air2 dari pelipat2 kelengkang ko..pastu air2 dari palat ko tu...bersepah2 pulak atas tempat duduk tu..jijik la pantat...

hoi pencuci2 tandas kat luar tu...buat la keje ko..orang dah kasi keje tu...orang maintainance...buat la keje ko..selalu2 la check tandas tu..kalau jamban tak boleh nak flush...macam mana orang nak buang taik palat die dlm jamban tu....ko nak suroh orang kutip pakai tangan pastu masuk kan dlm plastik bag baru buang ke bodoh.???

sampai sini je la...pasal bab pengotor utk kali ni..nanti aku sambung lagi...akhir kate...Malaysia indah permai..penuh ngan keindahan dan kehijauan alam semula jadi..indah di luar..indah juga di dalam tandas2 awam..penuh dengan tahik yang menghijau..

0 Comments:

Post a Comment

<< Home