Monday, July 31, 2006

sikap orang Malaysia yang kurang ajar..

ari tu mase aku kat germany...ade la aku member aku kate...die ade terbaca pasal...satu research la...and Malaysia naik la name sebagai..negara yang rakyat nye paling kurang ajar...pastu bile aku bace surat khabar online..ade la orang kate..die tak puas hati la...sbb dapat gelaran yg bes tu..negara yang rakyatnye paling kurang ajar...tp bile aku fikir2 balik..apsal nak marah pulak kalau bende tu memang betul...ok la kat sini aku nak kasi contoh la..pengalaman yang aku penah alami...yang menunjukkan kat Malaysia ni mmg ramai orang kurang ajar...dulu..kalau aku pergi pejabat la..tak kire la bank ke ape pejabat nak buat lesen ke..nak bayar bil ke..aku tgk orang yang keje kat situ muke macam selebet je..susah nak tgk orang senyum...memangla ko letih bekerje mangkuk..tp aku kat germany ni...aku tgk diorang senyum je.. mesra je..diorang pun letih buat keje gak...dahla tu..kalau la aku tak tau nak buat mcm mane..kalau tanye...jawab nak tak nak je...pastu kadang2 tu suare mcm nak naik je...mcm sial kan??ko igt aku selalu ke buat urusan2 mcm tu...yg ko nak masam2 muke apehal pulak...ko tu dah buat kerja tu ari2 mmg la ko tau nak buat macam mane...cibai...aku paling hangin mase aku nak buat pasport mase nak fly dulu..korang tau la..org yg keje kat situ..smua pakai uniform jabatan imigresen..pastu muke nak control mcm power la plak..mentang2 ko pakai uniform..pergi mampus la burit mak kau..aku peduli ape uniform ko banyak paku ke...pakai paku payung ke..pergi jahanam la ko..

rasa mcm sial la plak..bile aku tgk iklan2..tak pun baca karangan2...orang Malaysia very warm and friendly..jubooo la wei...

pastu aku tgk orang kat Malaysia ni kalau tak kenal tp kat dalam satu komuniti..selalu tak greet orang lain..dulu time aku duduk kat hostel kat germany tu...bukan aku kenal pun mat salleh...tp greet gak..sekurang2 nye cakap 'hallo'..aku bkn kenal die pun..die pun tak kenal aku...tapi boleh je greet..kalau masuk kedai2..salah sorang tak kire la pekedai atau pembeli sure akan greet antara satu same lain...ini kat malaysia...kalau gi kedai...orang kedai..tu tanye..."ye nak ape?"..mcm aku datang nak mintak sedekah la pulak...padahal aku yang nak bagi duit kat die...aku yang nak berbelanje kat kedai die...greet la aku dulu..baru tanye.apela sial benor perangai ko ni....mmg mcm sial...

ni la die orang Malaysia...bile orang lain cakap nak marah...tp itulah fakta nye...mentaliti tak nak ubah...pendapat orang takleh terima..macam mane nak maju..dulu mase aku kat GMI dulu..ade la kawan aku sorang tu..die penah duduk germany...die cakap la kat aku..die malu sebab jadi orang Malaysia...die siap kene kutuk tu ngan member2 lain...lupe daratan la...kacang lupe kan kulit la..tp bile aku dah tgk sendiri..Malaysia ni...dari pandangan orang luar...memang memalukan perangai orang kite ni..berubah la oi....

jangan la jadi katak bawah tempurung...tempurung ko tu kecik je..ko je igt besar...orang lain kat luar tempurung tu dok gelak kan ko je...

0 Comments:

Post a Comment

<< Home